Tampere-Oulu pohjoisosan ratasuunnittelukohteet kiinnostivat infotilaisuudessa

ti 24. tammikuuta 2023 12.58.00

 

 

Väylävirasto esitteli yhdessä ratasuunnittelijoiden kanssa Oulun, Kempeleen ja Limingan alueen ratasuunnittelukohteita maanantaina 23.1.2023 Oulun BusinessAseman tiloissa. Tilaisuuteen oli kutsuttu ratasuunnittelusta kiinnostuneita alueen asukkaita ja toimijoita kuulemaan ratasuunnittelun ajankohtaiset kuulumiset.

Väylävirasto on käynnistänyt jo vuonna 2021 suunnitteluhankkeen, johon kuuluu lukuisia yksittäisiä suunnittelukohteita Tampereen ja Oulun välisellä radalla. Nyt pidetyssä infotilaisuudessa esiteltiin Liminka-Oulu kaksoisraiteen ratasuunnitelma ja Limingassa sijaitsevan Hirvinevan liikennepaikan parantamisen ratasuunnitelma.

"Liminka-Oulu-kaksoisraiteen suunnittelu on käynnistynyt vuoden 2022 keväällä ja Hirvinevan liikennepaikan suunnittelu puolestaan syksyllä 2023", kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Eero Virtanen.

Tärkeä hanke Oulun seudulle

"Tampereen ja Oulun välisen pääradan suunnittelu selvästi kiinnostaa, sillä tilaisuuteen osallistui yli 50 henkilöä", Liminka-Oulu kaksoisraiteen ratasuunnittelusta vastaavan Sitowise Oy:n projektipäällikkö Janne Tuovinen mainitsi.

Tilaisuudessa kuultiin myös Limingan ja Kempeleen kuntien sekä Oulun kaupungin edustajien kommenttipuheenvuorot. Limingan puheenvuoron käytti kunnanarkkitehti Venanzia Rizzi, joka esitteli mm. Tupoksen maankäyttöpotentiaalia ja kaksoisraiteen vaikutuksia kunnalle.

Kempeleen näkökulman tilaisuuteen toivat kunnallistekniikkapäällikkö Paula Kettunen ja kaavoittaja Kaija Muraja. Kempeleen kehityskuvassa joukkoliikenteelle on tärkeä rooli ja kunnalla on myös käynnissä useita radan kanssa risteäviä infrahankkeita kuten Asemantien joukkoliikennealikulun suunnittelu.

Oulun osalta kaupungin kehittämiskohteista kertoi kaupungininsinööri Tapio Siikaluoma, joka korosti Liminka-Oulu kaksoisraiteen liittymistä mm. Oulun asema-alueen ja asemakeskuksen kehittymiseen ja radan merkittävyyttä koko Pohjois-Suomen liikennejärjestelmälle.  

Lähijunaliikenne, melu ja tärinä puhuttivat

"Infotilaisuus toimii meille hyvänä vuorovaikutuksena alueen asukkaiden kanssa", kiitteli projektipäällikkö Janne Tuovinen tilaisuuden jälkeen. Esimerkiksi lähijunaliikenteen sovittaminen osaksi kaksoisraidetta sekä alueen tärinäongelmien ratkaiseminen kirvoittivat salissa monia kommenttipuheenvuoroja ja kysymyksiä. "Suunnittelumme on toistaiseksi alkuvaiheessa ja melu- ja tärinäsuunnittelun osalta on kerätty lähtötietoja ja varsinaista melumallinnusta ja -suunnittelua tehdään vasta tulevan kevään aikana", Tuovinen tiivisti.

Toisena tilaisuudessa esiteltynä suunnittelukohteena oli Limingan Hirvinevan kylässä sijaitseva nykyinen Hirvinevan liikennepaikka, jossa junat voivat kohdata toisensa. "Hirvinevan liikennepaikalle suunniteltava uusi sivuraide sijoittuu nykyisen raiteen itäpuolelle", kertoi Hirvinevan liikennepaikan parantaminen ratasuunnittelusta vastaavan GRK Suomi Oy:n projektipäällikkö Tarmo Keski-Loppi.

Vuorovaikutus Liminka-Oulu kaksoisraiteen ratasuunnittelun ja Limingan kunnan alueella sijaitsevan Hirvinevan liikennepaikan ratasuunnittelun osalta jatkuu syksyn 2023 aikana pidettävillä kuntakohtaisilla yleisötilaisuuksilla. Syksyllä esitellään tarkemmin ehdotettuja suunnitteluratkaisuja.  


Lisätietoja

Projektipäällikkö Eero Virtanen, Väylävirasto
p. 029 534 3017
eero.virtanen@vayla.fi

 

Hankkeen verkkosivut

https://vayla.fi/ratasuunnittelu-tampere-oulu

 

Lisätietoa