Asiakkaan ja potilaan oikeudet
Potilaiden ja sosiaalihuollon asiakkaiden asemaa ja oikeuksia turvaavat
- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000
Oikeudet
Potilaalla ja sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus saada asianmukaista ja laadultaan hyvää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelua. Hoidon tai toimenpiteiden vaihtoehdoista on kerrottava avoimesti ja ymmärrettävästi.
Potilasta ja sosiaalihuollon asiakasta on kohdeltava loukkaamatta hänen ihmisarvoaan, vakaumustaan tai yksityisyyttään.
Saatavuus
Apua tarvitsevalla on oikeus saada sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja laissa säädetyn ajan kuluessa.
Salassapito
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakirjat ja niissä olevat tiedot ovat salassapidettäviä. Potilaalla ja sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus tietää, mihin hänen tietojaan käytetään.
Asiakkaan ja potilaan oikeusturva
Jos potilas tai sosiaalihuollon asiakas ei ole tyytyväinen saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun, hän voi
- tehdä muistutuksen toimintayksikön vastuuhenkilölle
- tehdä kantelun valvovalle viranomaiselle.
Sosiaalihuollossa asiakas voi lisäksi hakea muutosta saamaansa päätökseen.
Potilasasiamies ja sosiaaliasiamies
Kun asiakas kokee tulleensa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa väärin kohdelluksi tai kaipaa neuvoja oikeuksistaan, hän voi selvitellä tilannettaan potilasasiamiehen tai sosiaaliasiamiehen kanssa
Lisätietoa
Ajankohtaista
Influenssarokote-video
Yhteystiedot
Pikalinkkejä
Tietoa hyvinvoinnista ja terveydestä
www.ppshp.fi/pth/kuntalaiset
www.hyvinvointipolku.fi
www.omaterveyteni.fi
www.paihdeneuvonta.fi
Hae terveystietoa Duodecimin ylläpitämästä Terveyskirjastosta: