Kevättalven töitä puistoissa ja yleisillä alueilla

to maalisk. 02 14:32:00 2023

Vaikka lumi peittää kaiken vihreän, jatkuvat työt puisto-osastolla myös talven aikana. Tosin työntekijöitä on vain murto-osa kasvukauden vahvuudesta. Roska-astioiden tyhjennys viikoittain on ympärivuotista hommaa. Talvella niihin kertyy erityisesti koirankakkapusseja ja hyvä niin. Kevyenliikenteenväylien varrella esimerkiksi Kirkkotiellä ja baanalla pidetään lumesta vapaana penkkejä, erityisesti senioreiden liikkuminen huomioiden. Ethän muuten anna koirasi pissata vasten penkkejä!

Suurin osa leikkipuistoista on tehostetun talvikunnossapidon piirissä ja leikkivälineitä puhdistetaan lumesta ja jäästä. Kannattaa silti huomioida, että leikkivälineissä on jään sekä lumen tuomaa liukkautta ja turva-alustat voivat olla kovia. Myös Ilonpilkkeen ja Lukkarinpuustellin lähiliikuntapaikkojen välineet pidetään lumesta puhtaana. Talven aikana suoritetaan myös toiminnallinen turvatarkastus ulkoleikkivälineille koulujen ja päiväkotien pihoilla sekä leikkipuistoissa.

Talvikunnossapidettävissä puistoissa on myös lapsille soveltuvia latuja ja reittejä: pieni latu hiihtoharjoitteluun löytyy Ilonpilkkeestä, moottorikelkalla on tampattu lenkki Rytipuistoon ja Paiturin puistoon. Liikuntapuolen ylläpitämät pienet latulenkit löytyvät Kirkonkylän koulun, Santamäen koulun ja Linnakangastalon läheisyydestä. Vihiluodon kyläyhdistys on taas ahkeroinut lapsille ladun alueen vetokadun päähän Niemelän pelloille.

Mainiot pulkkamäet löytyvät kaikenikäisille Sarkkirannan entisestä hyppyrimäestä, Köykkyristä sekä Linnakankaan koulun takaa mäestä, jossa on myös valaistus

Talvellakin riittää siis töitä viheralueilla, sillä ihmiset liikkuvat myös talvella ja hyvä niin!