Vanhojen valokuvien ja muistojen keräys kotiseutuarkistoon

pe marrask. 11 09:06:00 2022

Kempeleen kunnan perinnetoimikunta toimii paikallisen perinnetyön säilyttämiseksi. Perinnetoimikunnan tavoitteena on paitsi vaalia veteraaniperintöä myös laajemmin kerätä, taltioida, järjestää ja tuoda esille paikallista historiaa, perinteitä, kulttuuria, kuvia ja kirjoituksia. Perinnetoimikunta on käynnistänyt vanhojen valokuvien ja muistojen keräyksen kotiseutuarkistoon. Tarkoituksena on kerätä laaja kuvatietokanta. Kaikki muistot ovat arvokkaita ja niiden arvo kasvaa ajan kuluessa.

Kuvat voivat kertoa kempeleläisistä maisemista eri aikakausina ja niiden muutoksista, kadonneista rakennuksista, kempeleläisistä henkilöistä, eri vuosikymmenten vaatetuksesta ja kulkuneuvoista sekä muusta mielenkiintoisesta. Muistelmat voivat olla mm. omia muistelmia, henkilökuvauksia, haastatteluja tai vaikkapa kirjeitä. Keräyksen yhtenä painopisteenä ovat sota-ajan kirjeet, sodan kokemushistoria ja kenttäposti.

Paras tapa lähettää materiaalia on digitaalisessa muodossa osoitteeseen kotiseutuarkisto@kempele.fi. Omatoimiseen skannaamiseen voi hyödyntää Zeppeliinin kirjaston monitoimilaitetta. Materiaalia voi toimittaa myös muistitikulla tai alkuperäisessä muodossa, esimerkiksi kameran kuvina. Voimme myös ottaa kuvat vain lainaksi, jos haluat itse säilyttää alkuperäiset. Kuvien yhteydessä on mainittava kuvien luovuttaja sekä kuvaaja, mikäli se on tiedossa. On tärkeää, että lahjoittamasi materiaali on sinun omistuksessasi ja ettet luovuta keräykseen toisen ottamia valokuvia ilman kuvaajan lupaa. Kuvista on hyvä kirjata ylös mitä kuvassa on/tapahtuu, henkilöiden nimet, kuvausaika ja kuvauspaikka.

Kaikki kerätty aineisto tallennetaan Kempeleen kunnan kotiseutuarkistoon. Luovutetut kuvat ovat pääsääntöisesti rajoituksetta kunnan käytettävissä. Kuvia voidaan käyttää erilaisissa näyttelyissä sekä julkaisuissa ja niitä voidaan julkaista kunnan verkkosivuille. Kaikkea ei tarvitse luovuttaa vapaaseen käyttöön, aineistolle voi halutessaan määrätä määräaikaisen julkaisukiellon. Arkistossa tieto kuitenkin säilyy ja on tulevaisuudessa esimerkiksi tutkijoiden käytössä arvokkaana lähdemateriaalina.

Ota yhteyttä:

Anne Toppari