Johtoryhmän blogi: sivistysjohtaja - Kempeleessä laadukasta ja kustannustehokasta opetusta

to lokak. 03 10:58:00 2024

Kunnissa on meneillään kiivaasti tulevan vuoden talousarvion valmistelu ja kuluvan vuoden menoja seurataan tarkasti, jotta asetetut tavoitteet saavutettaisiin annettujen raamien puitteissa. Tuleva vuosi 2025 näyttää haasteelliselta ja toimintoja perataan nyt varsin tiheällä kammalla.

Opetuksen järjestämiseen liittyy tulevana vuonna lainsäädäntöuudistuksia. Vuosiluokilla 1.-2. sekä äidinkielen ja kirjallisuuden että matematiikan opetusta lisätään yhdellä vuosiviikkotunnilla ja vuosiluokilla 3.-6. äidinkielen opetusta lisätään yhdellä vuosiviikkotunnilla. Lisäksi esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistus on meneillään, josta esityksiä odotellaan vuoden vaihteeseen mennessä. Näillä on todennäköisesti vaikutuksia kuntien opetuksen järjestämisen kustannuksiin, vaikka niihin on luvassa valtion tuki täysimääräisenä. Uudistusten on tarkoitus astua voimaan 1.8.2025.

Lasten ja nuorten palvelut kattavat kuntien taloudesta nykyään noin 60 %, Kempeleessä opetuspalvelujen ja Kempele Akatemian osuus kokonaistaloudesta on noin 37 % ja varhaiskasvatuksen 25 %. Opetuksen osalta talouden heijasteita joudutaan tarkastelemaan kolmen vuoden ajanjaksoilla. Viime vuoden talousarvion syyspuolen osuus vaikuttaa tämän vuoden kevään toimintojen järjestämiseen. Kun lukuvuosi jakautuu kahdelle vuodelle, vuoden 2023 toiminnat jatkuvat keväällä 2024, ja syksyn 2024 toiminnat keväällä 2025. Suunnittelussa täytyy siis ottaa huomioon kaksi erilaista lukuvuotta ja ennustaa tulevaa mm. oppilasmäärien, oppilasryhmien ja muiden muuttuvien seikkojen osalta. Vuoden 2025 toiminnan järjestämisellä on siis heijasteita edellisestä vuodesta ja syksyn toiminta 2025 vaikuttaa myös vuoden 2026 kevään opetuksen.

MDI on laatinut Kempeleen väestöennusteen vuosille 2023–2040. Sen mukaan Kempeleen kunnan väestö kasvaisi edelleen vuoteen 2040 mennessä noin 3100 henkilöllä (15,8 prosentilla), jolloin kunnassa olisi noin 22600 asukasta.

Perusopetus- ja varhaiskasvatuspalveluja tarkasteltiin Vertikal Oy:n toimesta viime kevään ja kesän aikana, josta raportti esiteltiin syyskuussa. Perusopetuksen osalta selvitys kohdentui oppilasennusteisiin, yleis- ja erityisopetuksen järjestämiseen, opetus- ja ohjaajaresursseihin sekä oppilas- ja koulukohtaisiin kustannuksiin. Lisäksi toimintoja vertailtiin muutamaan Kempeleen kokoiseen tai tyyppiseen kuntaan, ja arvioitiin palvelurakenteen kokonaisuutta.

MDI:n selvityksen mukaan oppilasmäärä tulee laskemaan perusopetuksen alaluokilla (1-6 lk) noin 200 oppilasta vuoteen 2030 mennessä ja yläluokkien (7-9 lk) oppilasmäärä noin 160 oppilaalla eli 16 prosentilla vuoteen 2036 mennessä. Kuitenkin ennusteen mukaan oppilasmäärä mukaan palautuu nykyiselle tasolle vuoteen 2040 mennessä.

Vertikalin raportissa oppilasmäärän kehitys todetaan saman suuntaiseksi ja koulutuksen järjestämisen kustannustaso verrattuna verrokkikuntiin varsin kohtuulliseksi. Kempeleessä opetustuntien määrien osalta yleisopetuksen resurssitaso alakouluissa hyvä ja yläkoulujen tyypillisellä suurten yläkoulujen tasolla. Koulujen välillä resurssit ovat jakautuneet suhteellisen tasaisesti. Myös erityisopetuksen resurssitaso on selvityksen mukaan hyvä.

Tulevan vuoden toiminnan järjestämistä on käyty läpi Kempeleen rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden kanssa, eikä tulevalle vuodelle ole vielä odotettavissa suuria muutoksia. Sen sijaan talousnäkymät näyttäisivät antavan kovastikin pohdittavaa ja sopeuttamista myös Kempeleelle ja Kempeleen opetuspalveluille.

Kempeleen perusopetuspalvelut ovat omassa kuntakokoryhmässään taloudellisimpia kuntia Suomessa. Kempeleen kompakti koko, ja tiivis kouluverkko luo mahdollisuudet toiminnan taloudelliseen toteuttamiseen. Lisäksi on syytä todeta, että tilastojen mukaan myös Kempeleen lukio järjestää koulutusta erittäin edullisesti. Kiitos tästä kuuluu erityisesti kaikille opetustoimessa työskenteleville osaaville ammattilaisille.

Kempeleessä on hyvä oppia!

Jyri Ulvinen
Sivistysjohtaja