Johtoryhmän blogi: kunnanjohtaja - Hyvä arki, hyvä mieli

ke lokak. 09 12:00:00 2024

Vanhustenviikkoa vietetään tänä vuonna otsakkeella ”Hyvä arki, hyvä mieli”. Tämä kattoteema onkin varsin ajankohtainen. Ikäihmisten määrä Suomessa on ollut jo tovin kovassa kasvussa, eikä ole lainkaan yhdentekevää, millaista arkea ja millä mielellä tämä vanhenevien ihmisten joukko päiviänsä elää.

Väestöennusteiden mukaan yli 65-vuotiaiden määrä lisääntyy Suomessa nykyisestä 1,5 miljoonasta yli kahteen miljoonaan vuoteen 2040 mennessä. Muun maan tavoin myös Kempeleessä ikäihmisten määrä on kasvussa, vaikka kunnan väestöpyramidi onkin vielä suhteellisen tasapainoinen. Vuosien 2010-2023 aikana yli 74-vuotiaiden määrä kasvoi Kempeleessä 996 henkilöllä eli lähes kolminkertaistui. Yli 74-vuotiaiden määrän ennakoidaan kasvavan edelleen 2020-luvulla 456 henkilöllä eli 29,3 prosentilla, ja 2030-luvulla 593 henkilöllä eli 29,5 prosentilla. 2030-luvulla kasvu painottuu etenkin yli 84-vuotiaiden ikäryhmään.

Ikäihmisten määriä kuvaavat luvut ovat hätkähdyttäviä. Siksikin iästä ja ikääntymisestä on syytä tehdä numeroa ja pitää ääntä. Vaikka ikääntymiseen liittyy väistämättä fyysisiä ja terveydellisiä haasteita, ikäihmiset ovat yhteiskunnalle myös tärkeä voimavara. Ikääntyneiden etuoikeus on ottaa päivät rennommin, mutta mikäli voimavaroja ja haluja riittää, on tärkeää, että ikääntyneillä on mahdollisuus olla mukana myös kaikessa yhteiskunnallisessa kehittämisessä. Ikäihmisillä on usein runsaasti tietoa, taitoa ja elämänkokemusta, jota he voivat jakaa nuorempien sukupolvien kanssa. Monissa perheissä ja yhteisöissä ikääntyvillä vanhemmilla ja isovanhemmilla on myös keskeinen rooli sujuvan arjen mahdollistamisessa nuoremmille polville.

Ihmiset elävät entistä pidempään, usein vielä aiempaa terveempinä. Moni eläkeläinen täyttääkin lisääntynyttä vapaa-aikaansa erilaisin harrastuksin ja aktiivisella kansalaisuudella osallistuen yhdistys- ja järjestötoimintaan, vapaaehtoistyöhön tai muuhun yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Tämä kolmannen sektorin toiminta antaa sisältöä yksilöiden elämään ja hyödyttää usein suuresti myös kuntia ja kyliä erilaisten palvelujen ja virikkeiden järjestämisessä. Eläkeläisresurssin merkitys korostuu entisestään kasvavan työvoimapulan myötä. Ikäihmiset myös käyttävät uskollisesti paikallisia palveluja ja tukevat siten osaltaan alueen yrittäjien toimintaedellytyksiä, ja edistävät muutenkin monin eri tavoin paikallisyhteisön kehittymistä.

Suomella ei ole varaa hukata seniorikansalaisiaan, heidän kykyjään, osaamistaan, eikä taitojaan. Ikääntyneiden voimavarat on tunnustettava ja tunnistettava, ja niitä on kyettävä arvostamaan, kehittämään ja hyödyntämään nykyistäkin paremmin. Tämä ei vaadi mitään hokkuspokkustemppuja, vaan aivan normaalia ikäihmisten huomioimista ja tukemista hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyössä, laadukkaiden ja oikea-aikaisten terveydenhuoltopalvelujen tarjoamisessa sekä aktiiviseen kansalaisuuteen kannustamisessa.

On koko kansakunnan kannalta merkityksellistä, miten nopeasti kasvava ikääntyvä väestönosamme voi. Hyvä arki, ja hyvä mielikin, syntyy monien tekijöiden yhdistelmästä. Tällaisia ovat muun muassa sosiaalinen kanssakäyminen, terveys, turvallisuus, liikunta, harrastukset, luonto, ravitsemus ja huumori. Myös monet päivittäiset rutiinit, pienet asiat, jotka tuovat iloa ja rauhaa, rikastuttavat arkea. On tärkeää, että ympäristö ymmärtää ja tukee hyvien hetkien syntymistä ikääntyvän perusarjessa. Tässä voimme kaikki toimia - kyse on halusta välittää, huomioida ja rakastaa, tahdosta tehdä. Eiköhän aloiteta jo heti tänään?

Hyvää Vanhustenviikkoa!

Tuomas Lohi